نوشته شده توسط : swot
پنتاگون

پنتاگون برای بهینه سازی بمب های قبلی درخواست بودجه کرده بود

مجلس نمایندگان آمریکا با اختصاص بودجه ای چند میلیون دلاری، برای بهینه سازی قوی ترین بمب سنگر شکن آمریکا موافقت کرده است.

برخی از تحلیلگران این اقدام را با راه اندازی تاسیسات غنی سازی زیر زمینی ایران در فردو قم مرتبط می دانند.

بمب عظیم سنگر شکن ۱۴ تنی رخنه گر، مشهور به "مادر همه بمبها"، مهیب ترین بمب در زرادخانه متعارف ارتش آمریکا است.

این بمب هدایت شونده حدود ۶ متر طول دارد و بر اساس گزارشها می تواند از بتون آرمه ای به ضخامت ۱۸ متر عبور کند و در عمق ۶۰ متری سطح زمین منفجر شود.

این بمب پدیده جدیدی است - سفارش تولید آن تنها در آوریل سال گذشته میلادی توسط نیروی هوایی آمریکا صادر شد و نخستین محموله تولید شده متشکل از ۲۰ عدد از این بمبها تازه در نوامبر سال گذشته، یعنی کمتر از سه ماه پیش تحویل نیروی هوایی آمریکا شد.

حال کنگره آمریکا با اختصاص ۸۱ میلیون و ششصد هزار دلار دیگر برای ارتقای کارایی و افزایش عمق نفوذ این بمب موافقت کرده است.

اما چرا باید در شرایط نامساعد اقتصادی، کنگره آمریکا با اختصاص چنین مبلغ قابل توجهی، آن هم برای بهینه سازی یک بمب بسیار جدید موافقت کند؟

تحلیلگران اعتقاد دارند اتخاذ این تصمیم با انتشار خبر آغاز به کار تاسیسات غنی سازی فردو قم مرتبط است.

بعضی از شواهد وجود این ارتباط را تائید می کنند، از جمله آنکه درخواست پنتاگون – وزارت دفاع آمریکا - برای تامین بودجه بهینه سازی تنها یازده روز بعد از انتشار گزارش بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح شد. گزارشی که در آن آغاز فعالیتهای غنی سازی در تاسیسات فوردو را تائید کرده بودند.

به گفته دیوید آلبرایت، رئیس انستیتو علوم و امنیت بین المللی در واشنگتن، تاسیسات غنی سازی اورانیوم در قم در عمق ۹۰ متری صخره های سنگی احداث شده که حدود ۳۰ متر از برد تخریبی این ابر بمب رخنه گر بیرون است.

سرهنگ الیزابت رابینز، یک سخنگوی پنتاگون به خبرگزاری بلومبرگ گفته بودجه مصوب کنگره، بر اساس یک درخواست عاجل به برنامه تولید این بمب هدایت شده است.

در اوایل ماه جاری میلادی و در گفتگویی با روزنامه وال استریت ژورنال، لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده بود که آزمایشهای انجام شده نشان می دهد که این بمب، با تنظیمات فعلی، توان انهدام بخشهایی از تاسیسات هسته ای ایران را ندارد.

در تشریح درخواست خود برای بودجه بهینه سازی، یک مقام پنتاگون به کنگره گفته بود این بودجه برای "بر طرف کردن ایرادات مشاهده شده درآزمایشهای میدانی، از جمله اصلاح پره های قسمت دم بمب، افزودن یک چاشنی ثانویه، ارتقاء توانایی های سلاح، احداث اهداف آزمایشی و انجام تستهای میدانی" هزینه خواهد شد.

نیروی هوایی آمریکا اعلام کرده بهینه سازی نهایی سیستم، طراحی و آزمایشات میدانی این ابر بمب در سال جاری میلادی تکمیل خواهد شد و انتظار می رود که تحویل مدلهای بهینه سازی شده از سالی ۲۰۱۳ آغاز شود.





:: برچسب‌ها: تورنتو , ایالات متحده ,
:: بازدید از این مطلب : 462
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: